PKN vol #23

Deset inspirativních hostů v deseti svižných prezentacích… Však už to znáte. Místo i hosty začneme odtajňovat začátkem dubna. Teď je ten nejlepší moment, zaznamenat si termín do kalendářů.

událost na facebook

Český malíř Václav Kolář, pro kterého je Vídeň aktuálně místem ve kterém provozuje svou uměleckou činnost, již od roku 2017. Momentálně se soustředí na malbu sprejem, která dělá výsledek překvapivým a nepředvídatelným. Skica slouží pouze jako kompas. V jeho současných dílech se konstelace forem vlévají do sebe a balast barev deformuje to, co bylo původně zamýšleno a geometricky dáno. Neplánované sekundární prvky se stávají aktivní součástí kompozice obrazu. Každé dílo má svůj osobitý charakter a vlastní dimenzi, ve které funguje.


Veronika v roce 2010 pořádala první Šperkařský workshop ve Volyni a od té doby již 14. rokem pořádá každoročně dva velké workshopy ve Volyni.

Je velkou milovnicí ručních prací, tradičních postupů ale také moderních technologií. Řemeslné workshopy tak nabízí dílny od paličkování po tisk na 3D tiskárně.

Tvořivé dílny na workshopu jsou skládány s dramaturgií, aby akce byla pestrá a nabízela co nejvíce možných tvůrčích aktivit.

Náplní bývá nejen trénink šikovných rukou a ocenění schopností výrobců, ale často také doprovodné programy.

Jako jsou například hudební vystoupení, zapojení se do Zažijte město jinak, či enviromentální vzdělávání.

Velký důraz je kladen také na lokálnost autorů i nabízených služeb a obecně snahu o co největší udržitelnost akce.

https://www.sperkarskyworkshop.cz/


František se narodil  ve Strakonicích, usadil se a založil rodinu ve Zlíně. Jako průmyslový designér vymýšlí, navrhuje a konstruuje hlavně předměty pro běžné denní použití. Už jich
má za sebou nespočet. Většina z nich nese značku Tescoma… Během své kariéry získal celkem asi 20 celosvětově prestižních ocenění za design jako Red Dot, Good design, nebo German design award.

designfiala.com


Marto vystudovala ilustraci na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni, výtvarné zkušenosti sbírala v Portugalsku, USA, Francii či Itálii a nyní žije v Plzni. Věnuje se autorským knihám, její sbírka ilustrovaných palindromů Tam a zpět (knižně 2023) získala druhé místo ve studentské kategorii Nejkrásnějších knih roku 2020 a o rok později též bodovala v soutěži Book in Progress. Diplomová práce They Them (2022), jež je základem knihy Ani holka, ani kluk, přivedla Marto Kelbl mezi finalisty soutěže Czech Grand Design.

www.martokelbl.com


Narodil se 4. 3. 1953 v Hromnicích u Plzně.

ZDŠ Blatná, Hromnice, Karlovy Vary. Gymnázium Strakonice (1968 – 1972). Autoškola Blatná (1972), ČVUT, fakulta architektury, Praha (1972 – 1978), urbanistický postgraduál (1983 – 1985) tamtéž, diplomová práce na téma Sociální aspekty zástavby o vysokých hustotách.

V létech 1979 – 1982 pracoval v Projektovém ústavu ČKD Praha v ateliéru Ing. arch. Radima Dejmala, za jehož žáka se v profesním smyslu dosud považuje. Nejvýznamnější prací z té doby je Centrální výpočetní středisko ČKD Praha, dnes ústřední sídlo Hospodářské komory ČR. Roky 1982 – 1989 přežil jako zaměstnanec Útvaru hlavního architekta města Plzně (spolupráce na tvorbě územního plánu města). V létech 1989 – 1991  působil jako městský architekt ve Strakonicích. R. 1991 založil s několika kolegy architektonickou kancelář (viz www.ais-atelier.cz), která existuje dodnes.

 


Jan Zákostelecký a Vít Groesl představí nově vznikající expozici a dílnu na strakonickém hradě.

www.knihodelna.cz


Petr se narodil ve Strakonicích, vystudoval Sportovní Gymnázium Nad Štolou a od roku 2001 pracuje na Barrandově. Za svůj největší úspěch považuje spolupráci na filmu „Na Západní frontě klid, který vyhrál několik sošek Oscara za nejlepší

cizojazyčný film, kameru a v neposlední řadě za nejlepší výpravu.


Gabriela Benish-Kalná je česko-americká aktivistka, umělkyně, a ředitelka neziskové organizace ArtDialog, která se zaměřuje na environmentální umělecké vzdělávání a adaptaci na změnu klimatu. ArtDialog působí primárně na Šumavě v ArtMill Centru pro regenerativní umění. Gabriela BK vystudovala Ateliér dokumentární fotografie na pražské FAMU a již více než deset let spolupracuje s různými neziskovými a občanskými organizacemi v hnutí za sociální a environmentální spravedlnost. Její umělecká praxe se zaměřuje na intersekcionální environmentalismus a zkoumá témata přežití, komunikace založené na naději a možná řešení environmentální krize.

A tady ArtMill mission statement

ArtMill je sídlem neziskové organizace ArtDialog. Naše centrum, které funguje jako alternativní kulturní prostor, je domovem aktivní komunity umělců, aktivistů, zemědělců, podnikatelů a kreativců. ArtMill umožňuje poslání ArtDialogu budovat kulturní diskurz prostřednictvím kreativity, výzkumu, širší veřejnosti, zážitkového učení a vzdělávání. Praktikujeme kulturu jako katalyzátor transformativní sociální změny a pracujeme v souladu a ve spolupráci s mnoha partnerskými organizacemi, abychom udrželi již existující a stále se rozrůstající síť center, komunit, farem a jednotlivců, kteří pracují na změně systémů útlaku a extrakce. Naší vizí je rozšířit definici umění do širšího kulturního kontextu. Naše centrum podporuje kreativitu a její vrozené propojení s přírodním světem; místo, kde se setkává příroda a kultura, které je holistické, zážitkové, udržitelné a regenerační. Podporujeme vzdělávací prostředí založené na praxi, které vyrůstá z organizování zdola, filozofie a občanské společnosti, přírodních věd, umění a alternativních systémů organizace. Vycházíme z historie monumentálních společenských a politických změn ve střední Evropě v roce 1989, odkud naše organizace vzešla, a zavázáni k myšlence, že kultura „by měla být základním prostředkem udržitelnosti, být zdrojem smyslu a energie, pramenem tvořivosti a inovací…“.

A program Mezidruhové útočiště:

Od jara 2024 se první fáze našeho projektu Kreativní Evropa, inspirovaného projektem Helen a Newtona Harrisonových Future Gardens, zaměří na regeneraci místního ekosystému a diskurzu obklopující environmentální udržitelnost. Naším cílem je společnými silami vytvořit prostor pro mezidruhové útočiště, regenerativní a permakulturní praxe, jako jsou jedlé lesy, společenství rostlin a alternativní způsoby hospodaření s půdou, které budou přínosem pro místní faunu, flóru i komunitu. Tento prostor nám pomůže zkoumat a přizpůsobit se místním dopadům klimatických změn.

Náš program se snaží podporovat porozumění a umožnit mezidruhové vztahy a připravit tak půdu pro budoucí soužití. Na základě transformačních uměleckých postupů zkoumaných v rámci projektu Transformative Territories vytvoříme prostor, který bude podporovat holistické ozdravování lidských i nelidských druhů.

Od roku 2025 budeme nabízet programy, jako je náš workshop Queer Safe Space, vyzývat k účasti místní i mezinárodní komunitu a podporovat inkluzivitu.

gabrielabk.net, artmill.eu


Vladimír Škultéty se narodil 25. prosince 1981 v Praze. K herectví se dostal ve svých patnácti letech. Jeho první role byla v televizním seriálu České televize Kde padají hvězdy. I přesto si přál být v budoucnu režisér či scenárista, ale hraní se nebránil. V roce 1998 se dobře prezentoval v kultovním krátkém filmu Štěpána Kopřivy a Marka Dobeše Byl jsem mladistvým intelektuálem (film byl oceněn na několika festivalech). Další filmové role měl pak například ve filmu Kuličky, jarmareční bouda, Proč bychom se netopili, Perfect Days, Ztraceni v Mnichově, Schmitke. Od roku 2001 měl také hodně seriálových rolí, mezi ty nejlepší patří především Černí andělé, Pizza Boy pro Stream, Dabing Street České televize a v neposlední řadě úspěšný seriál Most! Věnuje se také režii, natočil celovečerní dokumentární film Longplay, dokument Mánes na vodě a seriál Všechno je jinak.